Turun Islamilainen Nuorisoyhdistys sekä Nuorten Muslimien Foorumi järjesti 7.3.2010 ensi kertaa yhteisen seminaarin Turussa, joka käsitteli koulutuksen merkitystä islamissa. Seminaari oli avoin kaikille kiinnostuneille uskontokuntaan katsomatta. Mukaan osallistui lähestulkoon 50 nuorta. Seminaarin juontaja ja Turun ammattikorkeakoulussa insinööriksi opiskeleva Neriman Altake raportoi seminaarin annista bloggaussarjassamme 'islam ja tiede'.
Opiskelun historia islamilaisissa valtioissa
Seminaarin tavoitteena oli avartaa osallistujien maailmaa ja antaa motivaatiota, innostusta sekä vinkkejä opiskeluun. Tavoitteena oli myös selkeyttää miksi opiskelu on tärkeää islamissa ja kertoa opiskelun historiasta. Luennoitsijoidemme kautta kuulimme kuinka tärkeä opiskelu on, mistä opiskelu on lähtöisin ja kuinka opiskelu on levinnyt maailmalle sekä kuinka voimme myös paremmin hallita mieltämme.
Ensimmäisen luennon piti Oussama Yusfi opiskelun historiasta islamilaisissa valtioissa. Humanistisessa ammattikorkeakoulussa kansalaistoimintaa ja nuorisotyötä opiskeleva Oussama selvitti yleisölle miten opiskelusta tulikaan niin tärkeä asia muslimeille. Luennossa tuli mainittua muun muassa kuinka ensimmäinen Jumalan ilmestys Profeetta Muhammedille (rauha olkoon hänen kanssaan) enkeli Gabrielin kautta oli sana Iqra, eli lue. Voimme vain kuvitella, kuinka tärkeätä onkaan lukea, sillä ensimmäinen ilmestys, jonka Jumala halusi lukutaidottoman Profeetan viestittävän kaikille ihmisille, oli "lue".
Näin alkoi kehittyä lukutaito islamilaisissa valtioissa. Pian ihmiset alkoivat opettaa lukutaitoa ja näin tieto Jumalasta levisi. Samaan aikaan alettiin kehittämään eri tiedekuntia, kuten lääketiede, tähtitiede, matematiikka, kirjallisuus ja lainoppi. Inspiraation lähtökohtana näiden kaikkien tieteenhaarojen kehityksille oli koraani. Nämä eri tiedekunnat alkoivat pian kehittyä hurjaa vauhtia ja samaan aikaan alkoi ibn al-Haithamin kaltaisia merkittäviä tieteilijöitä nousta esille. Samalla muslimit alkoivat rakentamaan myös hyvin merkittäviä kouluja ja yliopistoja Bagdadista Kairoon, Marokkoon ja aina Cordobaan asti. Katso alla oleva video ja opi lisää.
Nämä muslimien perustamat yliopistot ovat itse asiassa maailman ensimmäisiä yliopistoja ja niihin virtasi opiskelijoita lähes jokaisesta ilmansuunnasta ja jokaisesta uskontoryhmästä. Näissä oppimisen ja innovaation keskuksissa, kuten Bagdadin Viisauden Talossa, eri kulttuurit vuorovaikuttivat keskenään luoden samalla uuttaa tietoa ja uutta ymmärrystä mahtavasta maailmastamme. Myös esimerkiksi antiikin Kreikan filosofien kuten Platon tekstejä ja teorioita käännettiin arabian kielelle ja samalla kehitettiin eteen päin. Voimme vain olla ylpeitä siitä, miten opiskelu onkaan saanut alkunsa islamissa.
Islam ja globalisaation historian hyvät puolet
Toisen luennon piti Imran Sa'di joka opiskelee lakia Zanzibarin yliopistossa Tansaniassa. Suomeen vierailulle tullut Imran luennoi globalisaation historiasta ja sen hyvistä puolista. Miettiessämme kuinka tiede levisi muslimivaltioista muihin valtioihin ja auttoi esimerkiksi Eurooppaa nousemaan keskiajasta kukoistavaan renessanssiin, niin voimme havaita globalisaation tuoneen ihmiskunnalle suuria edistyksiä. Imran mainitsi myös kuinka koraani, muslimien opaskirja ja valonlähde, opastaa ihmisiä tutkimaan ainutlaatuista maailmaamme ja luomaan sivistystä. Myös tämä osaltaan on johtanut eri kulttuurien ja sivilisaatioiden vuorovaikutuksen lisääntymiseen.
Mielen ja arjen hallintaa
Kolmannen luennon piti Turun yliopistolla sosiologiaa opiskeleva Mona Abdullah. Monan pitämässä luennossa saimme kuulla siitä, kuinka voimme paremmin hallita mieltämme elämässä. Kuulimme seitsemän erilaista lakia, jotka koskevat oman mielemme toimintaa. Ensimmäisenä tuli esille hallinnan laki, joka käsitteli sitä miten omaa elämää tulee hallita ja kuka hallitsee mitä. Toisena lakina Mona toi esiin syyn ja seurauksen lain, joka käsitteli sitä miten kaikilla asioilla on syynsä tapahtua. Ymmärtämällä syyn ja seurauksen lain, voi helpommin hyväksyä elämän eri tapahtumat. Kolmantena lakina Mona esitti uskomusten lain. Tämän lain mukaan se mihin uskomme on myös todellisuutemme. Näin omat uskomuksemme vievät meitä kohti menestystä - tai epäonnistumista.
Neljäntenä lakina Mona mainitsi odotuksen lain, joka kertoo siitä että elämässä ei saa mitä haluaa vaan mitä odottaa. Viidentenä saimme kuulla vetovoiman laista, joka kertoi siitä miten ihminen on kuin elävä magneetti joka vetää puoleensa itsensä kaltaisia asioita. Kuudes Monan esittelemä laki oli vastaavuuden laki, jonka mukaan ulkopuolinen maailma heijastuu sisäiseen ajatus- ja tunnemaailmaamme. Viimeinen laki oli mielikuvien toteuttamisen laki, jonka mukaan ajatuksemme toteuttavat itseään. Kunhan vain siis uskomme enemmän itseemme, näin myös odotamme parempia tuloksia itseltämme ja lopulta myös saavutamme suurempia asioita.
Toivomme musliminuorisomme ja koko suomalaisen yhteiskunnan oppivan lisää islamilaisen sivilisaation tuottamista saavutuksista. Islamilaiseen sivilisaatioon ja sen suuriin tiedemiehiin ja -naisiin tutustumalla voi myös saada lisää motivaatiota omiin opiskeluihin. Nämä historiamme suuret tieteilijät tarjoavat meille erinomaisia roolimalleja siitä kuinka tärkeää on palvella Jumalaa tuottamalla tietoa koko ihmiskunnan hyväksi.
sunnuntai 21. maaliskuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti